hela denna avdelning är en annons från Helsingborgs Stad
9 mars 2020

De gjorde sin praktik på uppstartsföretag

En unik lösning för att få och ge kalaspresenter. Det är idén bakom företaget GeTillsammans. Tjänsten lanserades i oktober förra året men redan i januari tog företaget emot två gymnasiepraktikanter som fick ansvar för ett eget kundsegment.
– Det känns verkligen som att vi har gjort skillnad, säger Alexander Paravac som går på Tycho Braheskolan.

I gymnasieutbildningen design- och produktutveckling på teknikprogrammet ingår fyra veckors praktik. Nicole Garcia och Alexander Paravac blev placerade på uppstartsföretaget GeTillsammans. Företaget har kontorsplats på Hetch, ett nätverk och en samlingsplats för företag och innovatörer i Helsingborg.

– Det var skolans biträdande rektor som kontaktade Hetch och frågade om det var något företag här som skulle kunna ta emot praktikanter. Vi tackade ja direkt, säger David Frick, medgrundare och delägare i GeTillsammans.

 

Företaget erbjuder en gratis webbtjänst där föräldrar kan bjuda in till barnkalas och samtidigt ge gästerna möjlighet att skramla till barnets drömpresent, istället för att köpa varsin present.

– Jag och min fru fick idén när vi och barnen flyttade tillbaka hem till Sverige från Hongkong för några år sedan. Här i Sverige bjuder man ju ofta hela barnets klass eller avdelning på kalaset och då blir det många föräldrar som måste leta billiga presenter. Presenter som sällan träffar rätt utan tyvärr istället bidrar till miljöförstöring, säger David Frick.

 

Men det är ju inte bara barn som har kalas. David Frick och hans kollegor hade börjat fundera på om GeTillsammans skulle kunna funka för studentfiranden när Tycho Braheskolans praktikanter kom in i bilden.

– Med Alexander och Nicole fick vi ett lysande tillfälle att dra igång ett nytt kundsegment. De är ju själva gymnasieelever som ska ta studenten till sommaren så de känner målgruppen.

Eftersom GeTillsammans är ett litet företag fick gymnasieeleverna ta stor plats direkt.

– Vi började med att designa inbjudningar för studentfiranden och sen gick vi vidare med marknadsföring. Vi gjorde affischer som vi åkte runt och satte upp i skolorna och var ute och pratade med elevkårerna, säger Nicole Garcia.

 

Hur var det att göra praktik på ett uppstartsföretag?

– Det var toppen eftersom vi fick äga projektet vi jobbade med och dessutom tycker jag att företagsidén är suverän, särskilt hållbarhetsaspekten och smidigheten. Jag blev glad när jag såg att vi kunde vara med och bidra och att våra idéer fick genomslag, säger Alexander Paravac.

 

Vad kommer ni att ta med er?

– Att man inte kan ta något för givet. Man stöter hela tiden på utmaningar men det gäller att inte fastna i dem utan ta sig igenom dem. Vi fick hela tiden höra från David att vi ska ta för oss och våga satsa och prova våra idéer, säger Nicole Garcia.

Och samarbetet har varit givande även för David Frick:

– För oss har det varit toppen att ha ambitiösa och duktiga praktikanter som kommer med kreativa ideer och insikter. Det har verkligen hjälpt oss att få in tänket om målgruppen, säger han.

 

Text: Katia Boberg

 

Läs mer om Helsingborgs stads skolor här.

 

 

Artikeln är publicerad av Helsingborgs stad. Du når oss via mejl här.

 

Helsingborgs Dagblad
Ansvarig utgivare: Pia Rehnquist
Produktion: Bonnier News Brand Studio
Om cookies