hela denna avdelning är en annons från Helsingborgs Stad
3 oktober 2019

Fem tips för en bättre balans

Varje år faller drygt 67 000 svenskar och slår sig så att de behöver söka vård. 47 000 av dem är över 65 år och ungefär 1 000 personer skadar sig så svårt att de dör. Här kommer fem tips för att undvika fallolyckor från en av Helsingborgs stads arbetsterapeuter.

 

Balansövningar hålls varje vecka på flera av stadens träffpunkter, här Träffpunkt Påarp.

 

1. Träna

Det är bra om man kan träna balans och styrka två till tre gånger varje vecka. Du ska träna så att du blir lite andfådd och trött i musklerna och sedan successivt öka belastningen och antalet repetitioner. När det gäller balansen ska du utmana dig själv så att du tycker att balansövningen är svår. Träning är också bra för att det minskar risken för hjärt- och kärlsjukdomar och diabetes.

 

2. Ät näringsrikt

Maten ger dig energi och näring och stärker samtidigt muskler och skelett. Eftersom du som är äldre ofta äter mindre mängd mat än tidigare är det viktigt att äta mer proteinrik och ibland mer fettrik kost än tidigare. D-vitamin och kalcium är viktigt för skelettet.

 

3. Ha koll på dina mediciner

Vissa läkemedel kan öka risken att falla, genom att göra dig yr eller trött. Därför är det viktigt att du känner till hur dina mediciner fungerar. Om du tar flera mediciner, be din läkare eller apotekare kontrollera så att de inte påverkar varandra negativt.

 

4. Gör regelbundna syn- och hörselundersökningar

Dessutom påverkas balansen även av musklerna och känseln. Känseln i fötterna är viktig för att känna av ojämnheter i marken man går på, ha därför koll även på fötterna.

 

5. Se om ditt hem

Se till att inte finns saker du kan snubbla på, som exempelvis lösa sladdar eller mattkanter. Se också till att ha en bra belysning i bostaden, även nattetid. Halkskydd är bra att ha i dusch och badkar. Ha gärna mobiltelefonen nära dig även inomhus, om olyckan skulle vara framme. Du kan även ansöka om att få ett trygghetslarm eller mobilt trygghetslarm från Helsingborgs stad. Staden har också en fixartjänst som kan hjälpa dig som fyllt 70 år med att exempelvis byta glödlampor och gardiner. Du kan också kontakta stadens arbetsterapeut och fysioterapeut och få prova ut hjälpmedel till hemmet eller få hjälp med att se över ditt hem.

 

Volontären Monika Olsson höll i balansövningarna på Träffpunkt Påarp denna dag. Övningen på bilden är bra för att öva balans samt för mag- och bålstyrka.

 

”Det här är rörelser som alla kan klara av”

Anette Andersson är fysioterapeut på Helsingborgs stad och arbetar med att förhindra fallolyckor.

– Väldigt många helsingborgare faller varje år och skadar sig. Något av det viktigaste man kan göra för att förebygga olyckor är att träna balansen och benstyrkan. Det är saker vi måste träna hela livet och är en färskvara. Börja försiktigt och öka antalet repetitioner efterhand. Det är aldrig försent att börja träna, säger hon.

 

“Balansen går att träna upp, benstyrkan bygga upp och yrsel träna bort även när man är äldre.” säger fysioterapeut Anette Andersson på Helsingborgs stad.

 

Volontären Monika Olsson från Påarp håller i dagens Balansera mera-gymnastik på Träffpunkt Påarp. Hon tror fler kan bli intresserade av att vara med på balansträningen.

– Jag tycker om alla aktiviteter där man rör sig. Alla behöver röra sig. Det här är rörelser som alla kan klara av, säger Monika Olsson.

Under hösten ordnas både balanspromenader och gymnastik vid stadens träffpunkter som en del av Balansera mera, Socialstyrelsens kampanj mot fallolyckor. Läs mer här.

 

Text och bild: David Lundin

 

Artikeln är publicerad av Helsingborgs stad. Du når oss via mejl här.

 

 

Helsingborgs Dagblad
Ansvarig utgivare: Pia Rehnquist
Produktion: Bonnier News Brand Studio
Om cookies