hela denna avdelning är en annons från Helsingborgs Stad
11 maj 2017

Helsingborgsföretaget med 500 anställda på Sri Lanka

De flesta klädföretag lägger sin produktion i externa skrädderier och betalar underleverantörer för att bygga webbsidan. Helsingborgsbaserade Tailor Store gör precis tvärtom. De är ett av företagen som ger staden en topplacering när Sveriges bästa e-handelskommuner rankas.

När man kommer till Tailor Stores kontor på Berga märker man snabbt att företaget har hjärtat på två ställen: i Helsingborg och på Sri Lanka. På väggarna hänger lankesiska masker som symboliserar viktiga händelser i landets historia. Och i en vrå står en lankesisk flagga på ett bord.

– Den hörnan kallar jag för konsulatet, berättar Jan Höjman, som inte bara är VD för Tailor Store utan också honorärkonsul för Sverige i Sri Lanka.

 

I praktiken innebär det att han är engagerad i frågor som rör affärer mellan de två länderna.

Det var 2003 som Magnus Loodberg, en av företagets grundare, gjorde ett stipendiumarbete på Sri Lanka och lät sy upp en skjorta där. Då fick han idén att sälja måttsydda skjortor från Sri Lanka till svenskar. Tillsammans med Mats-Ola Ström som är den andre grundaren hittade de en lokal skräddare och drog igång verksamheten.

– I början var det väldigt enkelt och spartanskt med kokosnöteldade strykjärn. Men affärerna gick bra och 2006 gick jag in som VD, berättar Jan Höjman.

 

Företaget byggde upp en fabrik, köpte in maskiner och annan utrustning och började anställa skräddare. När fabriken invigdes var Sri Lankas arbetsmarknadsminister på plats och höll tal.

Idag jobbar 500 personer i fabriken, som knappt räcker till längre. I Sverige jobbar 20 personer varav 18 i Helsingborg. På kontoret på Berga har företaget kundtjänst, säljare, produktutvecklare, inköp, marknadsföring och IT. Något som också är ganska ovanligt idag.

– Vi har valt att ha kompetensen hos oss istället för att köpa in tjänster och det har varit en framgångsfaktor. På så sätt är vi beredda på snabba förändringar på marknaden och kan anpassa produktionen efter det som passar oss, säger Jan Höjman.

 

Att ha en egen fabrik ingår i det hållbarhetsarbete som Tailor Store värderar högt, menar han:

– Det slängs väldigt mycket kläder idag. Om man köper en måttsydd skjorta använder man den mycket längre eftersom den passar och man har fått designa den själv.

 

Lankesiska masker pryder Tailor Stores kontor på Berga. Företagets VD har besökt landet så flitigt att han blivit honorärkonsul för Sverige i Sri Lanka.

 

Företaget har inget lager utan skickar kläderna direkt från skrädderiet till slutkunden. På så sätt sparar man både pengar och miljö. Och på Sri Lanka planterar man regnskog för att klimatkompensera för transporter och resor.

– Vi lade ihop all koldioxid vi släpper ut genom produktion, pendling och annat, och planterar träd som kompenserar för alla utsläpp. Även vi som är ett mindre företag måste och vill anstränga oss och bidra, säger Jan Höjman.

 

Han menar att Helsingborg är en bra plats för e-handelsföretag att växa.

– De initiativ staden tar för att hjälpa oss tycker jag är bra. Vi har till exempel haft besök av representanter från staden som lyssnar på oss och tar reda på vad vi behöver för förutsättningar. Här finns en otrolig entreprenörsanda som jag tycker att man tar bra hand om.

 

Vad skulle staden kunna göra bättre?

– Vår stora utmaning är kompetensförsörjning. Vi behöver folk som kan systemutveckling, IT och digital marknadsföring. Där behöver vi stadens hjälp med till exempel utbildningar.

 

Jan Höjman menar att om du köper en måttsydd skjorta använder du den mycket längre eftersom den passar och du har fått designa den själv.

 

Helsingborg femte bäst på e-handel

En rapport från ehandel.se visar att Helsingborg har flest e-handlare per capita. Det gav staden en femteplats bland alla Sveriges kommuner.

En blandning av handelstradition, geografiskt läge och bra förutsättningar. Det är framgångsreceptet när det gäller e-handel tror Jan Magnusson, näringslivsutvecklare på Helsingborgs stad.

– Vi har ju inte de stora företagen som Dustin och CDON, men här uppstår många mindre e-handlare. Det tror jag beror på att vi traditionellt haft mer småföretagande i Helsingborg, säger han.

 

Staden stöttar e-handlare genom att erbjuda nätverk och underlätta etableringar.

– Just nu tittar vi på om det skulle gå att starta en e-handelsskola. Staden bör ju satsa på det som det finns förutsättningar för och just nu är den stora utmaningen för e-handlare att det behövs mer kompetens, säger Jan Magnusson.

 

Artikeln är publicerad av Helsingborgs stad. Du når oss via mejl här.

 

Helsingborgs Dagblad
Ansvarig utgivare: Pia Rehnquist
Produktion: Bonnier News Brand Studio
Om cookies