hela denna avdelning är en annons från Helsingborgs Stad
22 juni 2020

Konsumentrådgivarens tips: Tänk på det här när du köper begagnad bil

Sparka på däcken, kolla mätarställningen eller lusläsa serviceboken? Köpa av privatperson eller bilfirma? Stadens konsumentrådgivare tipsar om vad du ska tänka på innan du slår till.

Att köpa bil är i regel en dyr historia. Och den kan bli ännu dyrare om bilen visar sig ha fel som du inte vetat om. Frågor kring just bilköp är den vanligaste typen av ärende hos stadens konsumentrådgivare, följt av frågor om hantverkartjänster. Den första frågan du bör ställa dig är om du vill köpa eller leasa bil.

– Fördelen med leasing är att du inte behöver något större kapital för att få tillgång till en ny bil, man betalar normalt månadsvis. Nackdelen är att du måste gå igenom villkoren noggrant innan du skriver på så att du vet vad du har för rättigheter om det skulle bli något fel på bilen. När du sen lämnar tillbaka bilen kan du bli skyldig att ersätta “onormalt slitage”, men det är inte helt tydligt vad som är normalt och onormalt slitage, säger Ilia Panagakou Georgopoulou, konsumentrådgivare på Helsingborgs stad.

När du leasar bil är du inte skyddad av konsumentköplagens regler. Det är alltså inte säkert att du kan få ersättningsbil eller pausa dina månadsavgifter om det skulle bli något fel på den. Du kan i regel inte heller avbryta leasingen i förtid om du till exempel skulle bli av med jobbet. Det gäller alltså att läsa villkoren noggrant.

 

Är det en dyrare bil du ska köpa kan du fundera på om det lönar sig att få den kontrollerad på en verkstad innan du slår till.

 

Om du bestämmer dig för att köpa en begagnad bil har du ytterligare två val: köpa av en privatperson eller köpa av en bilfirma. Bilar som läggs ut till försäljning av privatpersoner är i regel billigare än när det görs av en bilfirma. Men hos bilfirman får du mer trygghet om något skulle gå snett.

– Köper du av en bilfirma är du skyddad av konsumentköplagen och om det visar sig vara fel på bilen kan du reklamera. Köper du av en privatperson är det du själv som har undersökningsplikt. Hittar du några fel så får du pruta för efter köpet är det mycket svårt att få rätt när du klagar. säger konsumentrådgivare Fredrik Falkenström.

 

Vad är det då man inte får missa när man hittat drömbilen? En hel del faktiskt. En bra början är att kolla så att inte bilfirman finns med på Råd och röns svarta lista. Det kan du få hjälp med hos konsumentrådgivarna.

– Det är alltid bra att ta reda på hur långt bilen har gått. Har den gått 20 000-25 000 mil är den i slutet av sin livslängd och då är det större risk att fel dyker upp, säger Ilia Panagakou Georgopoulou.

Därefter ska du provköra bilen ordentligt, inte bara runt kvarteret utan gärna i 20-30 minuter i olika förhållanden, både i stan och på landsväg och motorväg.

– Tryck på alla knappar och testa så att allt funkar. Prova både AC och värme. Har du möjlighet så försök hissa upp bilen en bit och titta undertill. Leta efter bucklor och skador, sådana tyder på att bilen kört på något med underredet. Är det blött eller svart av olja någonstans är det troligen något som läcker, säger Fredrik Falkenström.

 

Siffror från Konsumentverket visar att misslyckade köp av begagnade bilar kostar mycket pengar för konsumenterna, mer än både hantverkartjänster och husbyggen. Bild: David Lundin

 

Ett annat bra tips är att kolla upp bilen du hittat på Konsumentverkets tjänst Bilsvar, här kan du bland annat få en fingervisning om vad bilen kostar i drift.

Men vad gör du då om du kommit hem med drömbilen och det ändå visar sig vara något som inte fungerar? Börja med att höra av dig till bilfirman. Får du ingen respons inom rimlig tid? Lämna in bilen till verkstad för felsökning, men säg till om att inget ska lagas. När du fått veta vad problemet är ska du mejla bilfirman igen och påminna. Skriv vad det är för fel och vad du kräver för ersättning.

– Den som säljer bilen har både skyldighet och rättighet att laga bilen om det är ett fel som funnits när du köpte den, säger Fredrik Falkenström.

Får du ändå ingen respons från bilhandlaren är det dags att vända sig till konsumentrådgivarna. Men vänta inte för länge, ju tidigare du ber om råd, desto bättre.

– Vi kan ge tips inför en eventuell anmälan till Allmänna Reklamationsnämnden. Det är viktigt att du sköter alla kontakter med bilhandlaren skriftligt, alltså via mejl eller sms så att det finns bevis. Tar du något på telefon så sammanfatta samtalet och mejla över till bilhandlaren när ni lagt på.

Text: Katia Boberg

 

Checklista inför bilköpet

  • Kolla så att bilhandlaren inte finns på Råd och Röns svarta lista, det kan konsumentrådgivarna hjälpa till med
  • Kolla hur långt bilen har gått
  • Provkör bilen ordentligt, även på landsväg/motorväg
  • Kontrollera så att alla knappar i bilen fungerar, testa AC och värme
  • Titta under bilen om du har möjlighet
  • Om du köper en dyrare bil, överväg att få den kontrollerad på verkstad innan du skriver på
  • Har du blivit lovad viss utrustning ska detta stå i avtalet
  • Om du får garanti, be om en kopia på garantivillkoren
  • Se till att du får bilens servicebok och kolla så att den är fullständigt ifylld, det är en viktig värdehandling
  • Se till att du får en ifylld varudeklaration för begagnade bilar, den finns att skriva ut här

 

Läs mer och kontakta konsumentrådgivarna här

 

Konsumentrådgivarna jobbar även mot företag och kan hjälpa bilfirmor i Helsingborg, Klippan och Örkelljunga med frågor om reklamationer.

 

Artikeln är publicerad av Helsingborgs stad. Du når oss via mejl här.

 

Helsingborgs Dagblad
Ansvarig utgivare: Pia Rehnquist
Produktion: Bonnier News Brand Studio
Om cookies