hela denna avdelning är en annons från Helsingborgs Stad
1 juni 2020

Nu bakar eleverna bröd på distans

Sedan i mars har gymnasieskolan kört undervisning på distans på grund av coronapandemin. Följ med på en lektion i köket och bageriet på Rönnowska skolan.

Lektionerna börjar 8.20 i videotjänsten Google Meet. En efter en ansluter eleverna till mötet, läraren Patrik Olsson tar närvaro och checkar av hur eleverna mår. Idag genomför han en lektion där han visar hur man bakar bröd. Han går igenom olika degar, jäsning och demonstrerar olika sätt att baka ut. Samtidigt i köket lagar Peter Johansson och Ulrika Wenster mat med sina elever. Båda lektionerna bygger på att lärarna livesänder sina genomgångar. Videoinspelningen av lektionen finns tillgänglig även i efterhand för eleverna.

 

Kökseleverna har dagen innan lektionen fått hämta sina råvarukorgar på skolan och nu är de på plats i sina hemmakök. Efter genomgången får eleverna tid att på egen hand laga maträtten. Under lektionstid är lärarna uppkopplade i Google Meet.

– Om de vill ha kontakt kan de ropa på mig så kommer jag och kan hjälpa dem. Det är en viktig del för eleverna att känna bekräftelse, säger Peter Johansson.

 

Vid ett angivet klockslag får eleverna lägga upp och visa upp sin rätt, smaka av och redovisa för lärarna och för varandra.

– Då går vi igenom och utvärderar hur det smakar, vad som blev rätt och vad som blev fel. Då är det bäst att vara ganska få elever så man får en kommunikation med dem. Det är en av de svåra sakerna med distans, att det är lätt att någon ramlar bort, säger Peter Johansson.

 

”Det kommer bli mycket praktiska moment för dem sedan när de kommer tillbaka till skolan”, säger Patrik Olsson.

 

Det finns förstås många skillnader mellan vardagen nu och i vanliga fall. En stor skillnad är det sociala samspelet. Och just det menar Patrik är en viktig pusselbit i dessa branscher. Han tror starkt på att eleverna kan lära sig mycket av varandra.

– En elev som har svårt för vissa moment kan lära av en elev som är duktig på just den saken. Även en duktig elev kan lära sig av en annan elev som jobbar på ett annat sätt och tvärtom. Det är inte bara vi som är lärare.

 

En annan stor skillnad för eleverna är vissa moment som helt enkelt inte går att träna på eller genomföra hemma.

– I vanliga fall har vi ju en restaurang där eleverna får laga många fler måltider och antal portioner. När de lagar mat i hemmet lagar de en portion, och det är inte samma sak som att laga 10, 20 eller 30 portioner av en rätt, säger Peter.

 

Motsvarigheten för bagerieleverna är butiken som i vanliga fall finns i anslutning till skolan.

– Allt det tappar man just nu. De praktiska moment som man måste vara i bageriet för att genomföra flyttar vi fram och börjar istället med de teoretiska bitarna i nästa kurs. Det gör att det kommer bli mycket praktiska moment för dem sedan när de kommer tillbaka till skolan, säger Patrik Olsson.

 

Peter Johansson guidar eleverna och svarar på frågor under lektionen.

 

Alfons Lejon går första året och har valt inriktningen kök. Han tycker att det är bra att man försöker hitta sätt att lösa situationen på och det fungerar ganska bra. Men han saknar skolan och vardagen mycket.

– Det som är bra är att man får sovmorgon och inte behöver stressa, men man tappar rutiner eftersom man inte behöver gå upp samma tid som vanligt och man rör inte på sig så mycket, säger han.

 

Det är mycket som är annorlunda, men det har också fört en del goda saker med sig. Distansundervisningen har till exempel blivit som en fortbildning för arbetslaget och lärarna har blivit bättre på att producera och publicera digitalt material. Dessutom fungerar lektionerna i Google Meet bra.

– I princip så har vi bättre närvaro nu än vid en vanlig praktisk lektion. Så det fungerar bra att de är där och man kan prata med dem och se dem via video. De här grejerna kan vi ju dessutom använda senare också och jag kan få tankar om att göra om kursen lite till nästa år. Även om det inte är på distans så kan jag använda mycket av det jag har gjort och det jag lärt mig här nu, säger Peter.

 

Jenny Nguyen läser inriktning bageri och konditori och det hon saknar mest är det praktiska arbetet, sina vänner och sina lärare. Men hon tycker att distansundervisningen är bra för att det är något som är helt nytt och kul att testa.

– Jag tycker om att man får ta ansvar själv, att du måste lämna in dina uppgifter i tid och så, säger hon.

 

Det kan dock vara en utmaning att fånga upp alla elever.

– Det är en sak att logga in på Google Meet, men det är fortfarande så att det ska produceras olika grejer. Så en av utmaningarna är att ha koll på de som kanske är där men ändå inte lämnar in sina grejer. Sen är det också så att för vissa elever passar det inte alls med distansundervisning. Och då behöver de extra stöd i olika delar. Då behöver vi ordna så att de får det stöd de behöver på rätt sätt, säger Peter Johansson.

– Det kan vara svårt att fånga upp de som är lite tysta tycker jag. Men vissa elever, som är lite blyga här i bageriet, de gynnas av distansundervisningen för de får lugn och ro hemma. Där de sitter själv utan störningsmoment. Och ett störningsmoment kan ju vara allt från en elev till en lärare eller en bil som kör förbi utanför. De får ett helt annat lugn hemma, säger Patrik Olsson.

 

Text och bild: Josefine Hultén

 

Helsingborgs Dagblad
Ansvarig utgivare: Pia Rehnquist
Produktion: Bonnier News Brand Studio
Om cookies