hela denna avdelning är en annons från Helsingborgs Stad
10 september 2020Fredrik Falkenström och Carola Jarnung arbetar på samma arbetsplats, men kör olika typer av cyklar och slår vanligtvis inte följe.

Så underlättar staden för dig som cyklar

Under coronapandemin finns det ännu fler skäl att välja cykeln som transportmedel. Tre vana cykelpendlare berättar hur de blev beroende av att trampa till jobbet.

Det är en härligt somrig augustimorgon när Katharina Lindkvist lekande lätt rullar ned för Tinkarpsbacken på vägen från hemmet i Laröd till arbetet i centrala Helsingborg. Hon har tagit cykeln till och från arbetet under 20 år tid.

 

– Jag är beroende. För mig är det meditativt: ett sätt att göra mig mentalt redo för jobbet på vägen dit. På vägen hem hjälper cyklingen till att rensa huvudet så att jag lägger jobbet bakom mig när jag kommit hem, säger hon.

 

Vissa cykelturer är inte så harmoniska.

– Det är mindre roligt när det är så mycket motvind att cykeln nästan står stilla. Det har hänt att jag är i princip ensam på Strandvägen och sanden yr runt huvudet. Då undrar jag vad jag håller på med. Men fram ska jag, säger Katharina Lindkvist.

 

För några år sedan stal någon framhjulet på Katharina Lindkvists cykel vid Stortorget. ”Något arbetsgivaren kan göra är att se till att anställda har en säker plats, som ett cykelförråd, där man kan ställa in sin cykel. Det tror jag skulle motivera flera att cykla”, säger Katharina Lindkvist.

 

En annan augustimorgon klockan åtta passerar det gott om cyklister och fotgängare på gång- och cykelvägen vid Rya golfklubb. Fredrik Falkenström har just rullat ut ur Rydebäck och hans kollega Carola Jarnung har fått upp flåset under den längre turen från Landskrona.

– Jag känner att jag och får energi och blir mycket piggare av cyklingen. Istället för att sitta på tåget eller bussen lägger man tid på att träna. Det ger mig också egen tid, då jag kan lyssna på en bok. När jag sitter med en bok i min stol på kvällen blir jag ofta lite trött. Jag tycker om att lyssna på böcker när jag rör mig, säger Carola Jarnung.

 

Hon kör en racercykel till och från jobbet omkring sju månader om året.

– Det är inte kylan som sätter stopp utan mörkret. Det måste vara ljust för att jag ska kunna ta mig fram snabbt och säkert med cykeln, säger Carola Jarnung.

 

Beroende på väder och vind tar det Carola Jarnung mellan 50 minuter och en timme att ta sig mellan hemmet i Landskrona och arbetet i Helsingborg. Fredrik Falkenström cyklar året om mellan Rydebäck och jobbet i centrala Helsingborg, vilket tar cirka 35 minuter.

– Jämfört med att köra bil i den hetsiga trafiken är det här en helt annan upplevelse. Det är ofta fridfullt och det ger motion. Jag slipper mycket vardagsstress, säger Fredrik Falkenström.

 

Fredrik Falkenström använder cykelkläder och byter om på arbetsplatsen. Vintertid rekommenderar Fredrik ett tunnare lager överdragskläder, men inte vinterjacka, vilket blir för varmt. Han använder cykelkläder och byter om varje dag när han kommer till jobbet. Här ses han på den breda cykelvägen längs Industrigatan.

 

Han berättar att det gått så långt att han blir irriterad när han inte kan ta cykeln till jobbet.

– Jag behöver ibland ta bilen för att kunna lösa familjens logistik. Jag märker direkt att jag får sämre tålamod och humör när jag inte cyklar. Så i någon mening blir man beroende av att cykla, säger Fredrik Falkenström.

 

Detta dilemma har han löst på ett snillrikt sätt:

– Behöver jag ta bilen till jobbet tar cykeln med mig på cykelställ. Sedan parkerar jag bilen vid stadsarkivet och cyklar in till jobbet.

 

Fredrik Falkenström använder dubbdäck under de vintriga månaderna och känner sig säker med att cykla till jobbet vilken dag som helst. Han ser inte ens motvinden som särskilt besvärlig.

– Då växlar jag ned och kör saktare, men det blir inte jobbigare för det eftersom jag trampar samma tempo. Jag kommer fram lite senare, men samtidigt sitter jag där på cykeln och lyssnar på radio. Det är något meditativt över det.

 

”Det är en fin sträcka mellan Landskrona och Helsingborg”, säger Carola Jarnung.

 

Fredrik Falkenström och kollegan Carola Jarnung har båda två Helsingborg kontaktcenter som arbetsplats. Där finns möjlighet att låsa in cykeln i ett förråd och även att byta om eller duscha.

– Jag får faktiskt lyfta in min cykel på kontoret. Det är jag jätteglad för. Arbetsplatsen uppmanar till cykling. Det är kanon, säger Carola Jarnung.

 

Just sträckan mellan Rydebäck och Råå används i rusningstid av många cyklister men också av fotgängare på morgonpromenad.

– Det gäller att vara uppmärksam. Många går med hundar och barnvagnar. Det känns farligt att swisha förbi gångtrafikanterna i över 30 kilometer i timmen. Därför väljer jag ibland att cykla landsvägen, säger Carola Jarnung.

 

Fredrik Falkenström är nöjd med cykelvägen mellan Rydebäck och Helsingborg, med ett undantag: cykelvägen förbi Campus Helsingborg in mot centrum.

– Jag tycker att passagen förbi Campus är riktigt läskig. Cykelvägen svänger tvärt, och dessutom skymmer buskar sikten. Man ser inte igenom kurvan och ofta går det fotgängare på båda sidor av vägen. Där får man sakta ned rejält, säger Fredrik Falkenström.

 

För Carola Jarnung är cyklingen träning och värdefull egentid.

 

Situationen med cykelvägen vid Campus är en nyhet för Oscar Grönvall, trafikchef på Helsingborgs stad:

– Det är bra att vi blir uppmärksammade på detta. Cyklisten gör helt rätt som saktar ned för att få uppsikt. Tyvärr är det något vi får leva med att vi inte kan göra det optimalt för cyklingen överallt i staden, säger Oscar Grönvall.

 

Detta gör Helsingborgs stad för att underlätta för dig som cyklar

● Under sommaren har staden byggt 20 nya cykelöverfarter, överfarter där den som kör bil ska stanna för den som cyklar.
● På stadens cykelbibliotek kan du låna en elcykel och testa den under en period.
● Flera av våra trafikljus känner idag automatiskt av att en cyklist är på väg. Det innebär att det blir grönt utan att cyklisten behöver stanna och trycka på en knapp. Denna funktion byggs ut efterhand.
● Vi arbetar för att cykelvägarna ska vara fria från hala höstlöv, is och snö. Därför prioriterar vi underhållet av cykelvägarna året om.
● Det ska vara tryggt att cykla när det är mörkt. Därför blir fler och fler cykelstråk upplysta.
● Vill din arbetsplats bli bättre på att främja cykling? Då kan ni kan gå med i Cykelvänlig arbetsplats för att få stöd.

 

Text och bild: David Lundin

 

Här hittar du stadens cykelkarta

 

Helsingborgs Dagblad
Ansvarig utgivare: Pia Rehnquist
Produktion: Bonnier News Brand Studio
Om cookies