hela denna avdelning är en annons från Helsingborgs Stad
29 mars 2020

Utegymmen gör det lätt att träna

Det kan vara svårt i vardagen att hitta tid till att träna. På Helsingborgs stads utegym kan du träna gratis och utan att det behöver ta särskilt lång tid.

 

Sophia Waldemarson och Kristian Klintbo hjälper dig att komma igång på utegymmet.

 

– På 20 minuter kan du hinna med ett helt pass på utegymmet. Börja enkelt och ha inte bråttom. Den bästa träningen är den som blir av, säger Kristian Klintbo, som driver ett träningsföretag i Helsingborg.

Ett bra sätt att komma igång på utegymmet är cirkelträning. Det innebär att du hittar ett antal övningar på gymmet som passar dig.

– Kör en övning i 30-45 sekunder, vila lite och gå sedan vidare på nästa. Kör övningarna en eller flera omgångar. Du kan sedan själv variera din träning i oändlighet, säger Kristian Klintbo.

 

Ett sätt att öka svårighetsgraden är att ge dig själv kortare tid till vila mellan övningarna. Ett annat sätt att göra övningarna mer utmanande är genom att du utsätta dig för en större del av din kroppsvikt.

– Det är skonsamt för kroppen att träna på utegym, eftersom du använder din kropp som vikt. På inomhusgym är det lätt hänt att du lägger på för mycket vikt och då kan skadorna komma, säger Sophia Waldemarson, styrkelyftare och Kristians sambo.

Att träna på ett utegym är dock inte riskfritt. Kristian uppmanar dig som tränar att följa instruktionerna på ditt utegym eller ta hjälp av någon som kan instruera dig.

 

6 övningar

Sophia Waldemarson och Kristian Klintbo tipsar om några övningar som du kan göra på de flesta av stadens utegym.

 

1. Ryggdrag från marken

Du greppar en stång, tar dig in under den, sätter hälarna i marken och drar dig upp med armarna bredare än axelbrett. Upprepa. Du kan göra denna övning lättare genom att böja benen. Övningen är en mer avancerad släkting till vanliga armhävningar. Vid denna ställning tränar du biceps och rygg.

 

Bild: David G Lundin

 

2. Pull-ups

En kompis hjälper dig upp till stången eller så hoppar du upp själv. Sedan lyfter du dig upp till stången och sänker dig ned till utsträckta armar. Du kan variera denna övning genom att variera avståndet mellan armarna. Du lyfter hela din kroppsvikt och tränar biceps och rygg.

 

Bild: David G Lundin

 

3. Bänkdips

Du sätter dig på boxen och skjuter fram fötterna, sätter händerna på boxen och sträcker på armarna. Sedan sänker du dig ned till böjda armar och trycker dig upp. Upprepa. Denna övning kan du även göra mot exempelvis en bänk eller liggande trädstam. Du tränar triceps och axlar.

 

Bild: David G Lundin

 

4. Dips

Du ställer dig i en så kallad dip bar-maskin och greppar stängerna. Sedan lyfter du dig upp till raka armar och böjer benen så att du inte rör marken. Därefter sänker du dig ned tills armarna är böjda bakåt i cirka 90 grader. Upprepa. Du tränar triceps, axlar och bröst.

 

Bild: David G Lundin

 

5. Benlyft

En variant på situps där du lägger dig på en mage/rygg-ställning. Greppa stången vid huvudänden, håll ihop benen och lyft dem upp mot skyn. Du tränar mage och bålstabilitet.

 

Bild: David G Lundin

 

6. Benlyft hängande i stång

Häng dig med raka armar i stången och dra upp knäna till magen. För att minska belastningen dra upp ett knä i taget. Upprepa.

 

 Bild: David G Lundin

 

Här kan du läsa mer om utegymmen.

 

Text och bild: David Lundin

 

Artikeln är publicerad av Helsingborgs stad. Du når oss via mejl här.

 

Helsingborgs Dagblad
Ansvarig utgivare: Pia Rehnquist
Produktion: Bonnier News Brand Studio
Om cookies