hela denna avdelning är en annons från Helsingborgs Stad
1 juni 2017

Vattensport ger jobb åt unga helsingborgare

Många ungdomar får jobb inom café och restaurangbranschen. Det unga företaget 2xtreme skapar arbetstillfällen inom vattensport.

Första gången Roger Roskvist såg en så kallad flyboard var på en semester utomlands. ”Flygbrädan” får utövaren att sväva på en vattenstråle över vattenytan. Han fick idén att ta hem konceptet till Helsingborg.

– Vi har ju stranden mitt i stan, något som är ganska unikt i Sverige. Men det fanns nästan ingen som satsat på vattensport här, säger Roger Roskvist.

 

Roger köpte in flygbrädor, trots att han själv aldrig stått på en.

– Det tog mig kanske tio minuter att hitta balansen första gången. En del lyckas på första försöket, för andra tar det längre tid. Det handlar om att våga prova.

Han menar att åldern spelar mindre roll, folk från 12 till 72 år har kört deras flygbrädor.

– Det är en ofta adrenalintörstande kundkrets, säger Roger.

 

Roger Roskvist hade aldrig stått på en flyboard när han startade sitt företag. Bild: Johan Lilja

 

Utöver ägarenRoger Roskvist har företaget 2xtreme sex timanställda, alla i åldrarna 25-33 år.

– De har provat att åka flyboard själva och brinner för att ge andra den upplevelsen, säger Roger Roskvist.

Det unga företaget har haft stor nytta av sociala medier:

– Dels för att vi publicerar eget material, men framför allt för att våra kunder lägger upp bilder och videoklipp, taggar sina vänner och sprider vidare. Det är en viktig del för oss.

 

Vägen till att driva ett företag inom vattensport har inte varit rak. Roger säger sig alltid ha varit en driven person. Efter 11 år som anställd elektriker startade han 2015 en egen elfirma. Elfirman har idag sju heltidsanställda.

– Genom att bygga upp min elfirma fick jag ekonomisk möjlighet uppfylla mina drömmar med 2xtreme. Att se glädjen som de här vattensporterna sprider, det är min drivkraft, säger Roger Roskvist.

Det var många turer med hamnfogden, stadsbyggnadsförvaltningen, polisen och Scandlines innan vattensportföretaget fick tillstånd att vara i Norra hamnen. De fick också lägga i en flotte i havet utanför Gröningen. Det är från denna flotte som turerna med flyboard startar.

 

Ett nytt inslag sommaren 2017 är så kallade water ball, som innebär att deltagaren tar sig fram i en stor uppblåst boll på vattenytan. ”Det är en smidig aktivitet, man behöver inte byta om”, säger Roger Roskvist. Bild: Johan Lilja

 

Staden kan hjälpa till

Företagets första säsong 2016 gick ut på att lära sig hur allt fungerade och på att bygga relationer:

– Vi har ett nära samarbete med näringslivet och med Helsingborgs stad. Vi syns nu på flera hotell, på kryssningarna och samarbetar med flera restauranger, säger Roger Roskvist.

– Trots att vi är en kuststad finns det få företag inom vattensport i Helsingborg. 2xtreme sticker ut, säger destinationssäljaren Hanna Myrbäck på Helsingborgs stad.

 

Hon och kollegorna på staden kan hjälpa turistföretag att synas, bland annat i turistinformation på 25 besöksmål och boendeanläggningar.

– Men också på våra egna mobila Infopoints som vi är ute på stan med dagligen under sommaren. Vi har även många digitala kanaler där vi kan hjälpa företagen att synas, säger Hanna Myrbäck.

Om företaget finns med på Google syns det på kommunens besöksguide visithelsingborg.com, på det digitala servicecentret på Knutpunkten och på de digitala skyltarna i centrum.

– Vi anordnar även utbildningar, föreläsningar, studiebesök och stadsvandringar. Det gör vi för att utbilda besöksnäringen och för att få kunskap för att bättre kunna ta emot våra besökare i Helsingborg. Vi hjälper gärna företag inom besöksnäringen och tar tacksamt emot förslag på hur vi kan bli ännu bättre på det, säger Hanna Myrbäck.

 

2xtreme är ett av de företag som får hjälp med bemanningen av Tillväxt Helsingborg, en stiftelse finansierad av Helsingborgs stad och näringslivet:

– Vi hjälper kostnadsfritt företag att undersöka ett anställningsbehov och med filtrering av kandidater, säger Josef Kiswani på Tillväxt Helsingborg.

 

Här kan du komma i kontakt med Tillväxt Helsingborg.

 

Rogers tips till den som vill starta eget

  1. Gör god research innan du drar igång.Ett tips är att göra en marknadsundersökning för att se om det finns för intresse för tjänsten eller varan.
  2. Hitta likasinnade. De kan hjälpa dig med sina erfarenheter och komma med råd.
  3. Våga tro på din idé. Även om inte alla omkring dig tror på din idé, måste du våga tro på den själv.
  4. Fortsätt kämpa tills du lyckas.Det är ofta många motgångar att övervinna. Det krävs att man lägger mycket tid och energi.

 

Artikeln är publicerad av Helsingborgs stad. Du når oss via mejl här.

 

 

 

Helsingborgs Dagblad
Ansvarig utgivare: Pia Rehnquist
Produktion: Bonnier News Brand Studio
Om cookies